Sneg, mrak, žene, mačevi: najveći uticaj koji je
ostavila manga Lady Snowblood na Ameriku je prisutan u sceni borbe, na kraju prvog
dela filma Kill Bill. Obezglavljena heroina u snežnom dvorištu, mlazevi krvi su
jezivo slične sa scenom iz stripa Lady
Snowblood. Čak i činjenica da je očigledno snimljeno na zvučnom setu, baš
kao i film, ga čini još više poput mange, nestvaran poput crteža Kazuo Kamimure, ritualno,
a ozbiljno poput pozorišne drame. Kventin
Tarantino je naravno bio pod
uticajem filmske adaptacije iz 1973. godine, a ne originalne mange kao što je Shogun Assassin inspirisao čitav talas američkih filmova sa samurajskom
tematikom osamdesetih godina. I Shogun
Assassin (poznatiji kao Lone Wolf
and Cub) i Lady Snowblood su bazirani na mangama čiji je autor Kazuo Koike, najplodonosniji, divlji i
najuticajniji muški strip-autor divlje i nasilne decenije.
Poput Lone Wolf
and Cub, u pitanju je priča o master ubici u drevnom Japanu.
Juki je Lady
Snowblood, mačevalac i ubica( na japanskom, ona je Syurayukihime- "Hell Snow Princess", iliti Snežna princeza iz pakla, kao ruganje Shirayukihime- "White Snow Princess", odnosno Snežana). Prelepa, mlada i misteriozna,
ona prihvata misije za ubistva i sabotaže, naplaćujući najviše jena(od ostalih)
za svoje usluge. Za razliku od neurednog skitnice Oogami Ittoa iz stripa Lone Wolf and Cub, koji je kao ljudski tenk i očigledno znači
nevolju čim ga ugledate, Juki koristi razne trikove i prerušavanje. Kad
upoznaje klijente, ona ima oboren pogled, neverovatno formalan govor, tj.
tradicionalno žensko ponašanje. ´´ Nije moje mesto da tražim pažnju vašeg
gospodara bez prethodnog predstavljanja´´. Ali, u borbi je smrtonosna, praveći
premete u vazduhu i sekući vratove, sredivši svoju metu čak i ako je gola. Ona
povremeno završi gola, ali nije uvek naga, poput recimo Kekko Kamena.
Ali, poput Oogami Ittoa(za razliku od recimo, Golgo
13), i Juki ima veći cilj od zarade. Ona je u potrazi za tajnom misijom
osvete. Kao što ćemo uskoro videti u flešbeku, Juki je rođena u zatvoru. Njena majka, Sajo, je bila zatvorenik koji je služio doživotnu kaznu. Identitet
njenog oca je nepoznat. Sajo je
spavala s svakim muškarcem kojeg je srela, monasima, čuvarima iz zatvora, zato
što joj je bilo potrebno dete da izvrši njen san o osveti. Mnogo godina ranije,
Sajin muž i sin su bili ubijeni,
a Sajo
je silovala četvorica zlokobnih
kriminalaca. Sajo je sama uspela da
ubije jednog od njih, ali je za uzvrat bila uhvaćena i osuđena na doživotnu
robiju. " Ja sam doživotni zatvorenik. Neću moći da izađem odavde
živa, ali moja beba, ona može odmah da ode. Moje dete će izvršiti osvetu kad je
budem umrla!" Sajo umire na
porođaju ostavljajući Juki u brizi
druge zatvorenice, stare žene. Pre nego što će izdahnuti, Sajo tera ženu da joj obeća, da će pričati ćerki o
požrtvovanosti svoje majke i od nje napraviti instrument majčinog besa.
I tako počinje krvoproliće. Ali uprkos slavnoj sceni
borbe iz filma, Lady
Snowblood se relativno retko bori, iako nema sumnje u njene
sposobnosti mačevaoca, Juki se više
služi umnom, a ne sirovom, fizičkom snagom. Juki ima saveznike: prijateljski sveštenik, banda džeparoša i banda
prosjaka. Oni joj ne pomažu u borbama, već je snabdevaju detaljnimizveštajima i
pomažu joj da pronađe svoju ‘’plen’’. Ona ima bezbroj veština, od umeća
prerušavanja do pljačkanja, ali ne okonča stvari uvek ubistvom ako postoji drugi
način, bolji način da se upropasti život svoje mete. U jednoj priči se
predstavlja kao umetnik i nudi svoje veštine vlasniku kupleraja, da nacrta
prelepe slike na njegovu ‘’flotu’’ rikši. Ali, u jednom od najboljih zapleta
mange, su same slike smrtonosne poput mača. Predstavlja se kao budistički
monah, medicinska sestra u bolnici,a u jednoj priči je otmena
‘’vesternozovana’’ dama s šeširom i podsuknjom.
Otvorivši nasumičnu stranicu mange Lady
Snowblood, Amerikanac bi najverovatnije pomislio da se radnja odvija u
samurajskoj eri, međutim priča je smeštena u Meiđi periodu, negde oko 1890 godine. U jednom poglavlju Juki špijunira svoju metu kroz teleskop
sa krova Ryôunkaku, prve Tokijske
zgrade. Kao i u mangi Lone Wolf and Cub, Kazuo Koike kombinuje
istorijske činjenice i izmišljotine koje mangi daju obrazovnu notu. Za razliku
od Lone Wolf and Cub, u stripu Lady Snowblood je prisutan jak
seksualni fokus na ove činjenice. Radnja se u većini slučajeva odvija u
distriktu Jošivara kupleraja. Priča
o fotografiji, relativno nov izum u to vreme, je vezana za produkciju porno
slika. Priča o rikšama se fokusira na seks u rikšama, ekvivalent Meiđi ere za
seks u taksiju. Koike je
komentarisao o istoriji: " Đinrikše su bile
ekstremno popularne zbog seksa u automobilu"- govorio je o tome Koike
kao da može da predvidi
budućnost, postoji čak i priča o ‘’bambus damama’’ odnosno ekvivalentu za
jastuke za telu Meiđi perioda, samo bez printa Kudrjavke Noumi na njima. Akcenat na seksu je svakako prisutan zbog
same želje Koikea, a možda i zbog
činjenice da je manga obljavljivana u časopisu za muškarce Weekly Playboy. Naravno,
seks je van vremenski, ali je teško, a da se ne stekne utisak da Koike izražava seksualne fiksacije iz
1970 godina u istorijskim preprekama: pornografija, žene u zatvoru( to je
iznenađujuće najmanje obrađivana tema), silovanje i osveta. Koikeova manga je poput eksploatacije
promena ’70-tih godina, s tim što su njegovi stripovi imali toliki uticaj,
teško je utvrditi ko je koga kopirao.
Naravno, u svakoj istorijskoj priči, autor gleda i
bira na šta će da se fokusira, a još jedna oblast na koju se Koike fokusira
je sve više prisutan uticaj Zapada. Meiđi era je bio period kada je
‘’vesternizacija’’ i modernizovanje stapalo i dolazilo u sukob sa
tradicionalnim Japanom. Reformista, Arinori
Mori, se neko vreme zalagao za to da engleski postane zvaničan jezik
Japana, a 1884. godine Jošio Takahaši, japanski
eugenista, koji je bio inspirisan zapadnjačkim eugenističkim pokretima, je
napisao esej u kome predlaže masovno ukrštanje vrsta između Japanaca i belih
Evropljana, kako bi se unapredila japanska rasa. Koike proziva ove ekstremne mere kao primere ‘’poludele
vesternizacije’’, a Jukine ubilačke
sposobnosti su rešenje. U jednoj priči se pojavljuje Rokumeikan, plesna dvorana u evropejskom stilu koja je bila
kontroverzna zbog priređivanja dekadentnih muško-ženskih balskih plesova.
Naravno, prava prostitucija je bila sasvim legitimna i legalna u tom periodu u
Japanu. Vikipedija piše: ‘’Njegova slika centra hedonizma je u velikom delu
fiktivna, ali prema mišljenju Koikea, to
je ‘’nepristojna kuća promiskuiteta’’ gde parovi plešu dok ne spadnu s nogu, a
potom krešu na podijumu, a Juki je
unajmljena da to uništi i usput pobije nosate belce. Vesternizacija nije veliko
zlo u svim pričama. U jednoj priči saosećajni biznismen pokušava da finansira
galeriju u Tokiju panoramic painting u
zapadnjačkom stilu, ali Koike je
iznad toga da igra po tradicionalnim japanskim osećanjima i nesigurnosti. Juki mami jednu od svojih žrtvi tako
što nosi egzotično zapadnjačko donje rublje: ‘’Zove se untruci. Zapadnjaci ih
nose ispod odeće.’’ Još jedno poglavlje se završava nerazjašnjeno kada je Juki zarobio i maltretirao muškarac čiji je penis
toliko veliki da nikada nije mogao da ima seks. Njen zatočenik otkriva svoj san
da skupi dovoljno novca, da ode na Zapad i pronađe ženu dovoljno veliku za
sebe: ‘’Ako odem u inostranstvo, mogu da nađem ženu koja je veća od mene samog!
Štedeću novac i otići ću u zemlju belaca!’’.
Nazovite ga seksistom, ženomrscem, ili oba, Koike je persona non grata( nepoželjna
osoba) zbog načina na koji tretira žene u svom stripu. S obzirom na njegov broj
oborenoh rekorda, pravo je čudo što Juki u
mangi Lady Snowblood nikada ne biva seksualno napastvovana, a njeno telo
je relativno retko nago. Možda priznanje da Kamimura nije najseksipilniji, najbolji crtač skica. Zaista se
manga bolje čita kao spoj šablona, nego individualnih objekata, nije reč o
telima, ili oblicima, koliko je o crno-belim oblastima, tami, krvi i snegu. Juki je prećeno silovanjem, ali se uvek
izvuče u poslednjem trenutku, bez velike muke i na kraju uvek stekne primat nad
svojim telom. U jednoj od prvih scena, u intervjuu u kupleraju, klijent se buni
da je cena od hiljadu jena previsoka za ubicu nedokazanih veština. Juki, hitrim pokretom momentalno vadi igle iz kose, i bez
osvrtanja pogađa u sam centar dva vibratora sa police. Koike je komentarisao o istoriji: ‘’ Svaki kupleraj, bez izuzetaka,
ima manji oltar koji ‘’udomljava’’ zvono i dva ornamenta u obliku penisa’’. Klijent
je odmah platio sumu. Ne treba biti Sigmund Frojd da bi neko shvatio poruku. U
jednoj drugoj priči, ona preuzima identitet prodavačice vibratora. Naravno, Juki je hladan, čeličan objekat i u
drugim aspektima. Ona je verzija ženskog, robotskog arhetipa koja će nastati
1970. godine. Tip mračnog anđela, Dark
Angel, hladna, aseksualna/nehumana super heroina/ubica. Grof Monte Kristo,
muškarac iz franšize Old Boy, pa čak
i Ogami Itto su isprva bili polu-obični ljudi u
potrazi za osvetom dovedeni do neljudskih ekstremnih krajnosti, ali Juki je mač koji je iskovan samo s
jednom svrhom, zakletom za osvetu na samom rođenju. ‘’Na neki način, ja sam duh
moje majke, a ne njene ćerke…Ja sam oruđe odmazde koje luta u potrazi za
zakletim neprijateljima moje majke. Došla sam na ovaj svet kao utelotvorenje
osvete porodice Kašima!’’. Naravno,
ne postoji ni trunka sumnje da će Juki odoliti
posvećivanju svog života majki koju nije ni upoznala. Možda je apsolutno
požrtvovanje bilo privlačnije kad je u pitanju žensi lik. Radije poput karmina,
nego muškobanjasta oskarovska verzija serije The Rose of Versailles, Juki je zapravo zakleta devica, koja živi
aseksualno i preuzima ‘’mušku’’ ulogu u ubijanju i prebijanju na mrtvo ime.
Njena pseudo-aseksualnost je tipična za glavnu žensku ulogu u mangi za
muškarce. Strejt muški čitalac žudi za Juki,
a istovremeno se i poistovećuje s njom. S obzirom na saosećajnu glavnu ulogu, Juki je pošteđena većine zlostavljanja,
zbog kojeg svi ostali Koikeovi ženski
likovi pate, jer u slučaju da pretrpi to zlostavljanje(ili ne daj bože osetila
uzajamnu privlačnost prema muškarcu), muški čitatelji bi to i sami osetili. Ili
još gore, ljubomorni. Većina seksa u stripu Lady Snowblood je lezbejski, obično, ali ne uvek pisan kao
predatorski na stereotipan način( iako je što se toga tiče, Koikeov strejt seks takođe predatorski).
Umesto da biva silovana, sama Juki u
dve, ili tri priče siluje druge žene, ili pak naredi muškarcu(preteći mu mačem)
da je siluje.
To je zapravo veoma kratka manga, napisana u četiri
toma, koje je sve prevela izdavačka kuća Dark Horse.
Postoje
još neki likove pored Juki poput
nje, ali ne i mladih ženskih likova. Iako je Kventin Tarantino povisio lestvicu u stilu Queen's Blade, uzimajući Umu Turman i podjednako badass borce:
Lusi Liu i Daril
Hana. Dok se Lady Snowblood zapravo nikada nije
borila protiv ženskih protivnika(ili barem niko vredan pomena). Možda zbog toga
nije bila produžena, ili se Koike jednostavno
umorio. Poput mnogih njegovih stripova, završetak mange Lady
Snowblood je relativno iznenadan, iako ima kraj i ne staje tek tako, za
razliku od mange Path of the Assassin. U
pitanju jue fascinantno putovanje kroz ljigavu, nasilnu Meiđi eru, dok Juki žari i pali kroz Japan da
bi ostvarila svoj cilj.
Jedna
od najboljih strana Koikea kao
pripovedača je njegova volja da skrene s teme. Pri kraju mange Lady
Snowblood, priključuje se
čudan dodatak zapletu. Juki pronalazi
‘’lutalicu’’, ostarelog, bradatog romanopisca kome prepričava svoju životnu
priču. Starac je napisao bestseler o njoj, u vidu novinarskog serijala,
specifičan medij za Meiđi period. Jukini
neprijatelji su pročitali priču, što ih je prestravilo do te mere da su
prestali da se kriju, baš kako je Juki i
planirala. To je fantastično čudan i prikladan kraj. Juki, nekadašnji ženski protagonista postaje model za priču koju je
napisao muškarac, počistivši njegov studio i skinuvši se do gole kože, kako bi
pozirala za umetnikove crteže i ilustracije. Kako bi moglo biti više strava od
toga? Kraj mange Lady Snowblood ostavlja
prostora za nastavak, tako da se 2006. godine Koike vratio Lady Snowblood s
Rjoićijem Ikagamijem kao crtačem,
stvarajući neprevedeno delo Lady
Snowblood Gaiden. Ja je još uvek nisam pročitao, pa ne znam kakva je, ali
činjenica da je istrajao samo jedan tom i nije neko ohrabrenje. Ali sam kraj
filma Lady Snowblood, baš poslednja
scena je sasvim dobra.
Нема коментара:
Постави коментар